Jak określić grupę docelową

Grupa docelowa — to pojęcie, które przewija się przy okazji każdej formy reklamy internetowej. Wiele osób tworzących kampanie w Google Ads, Facebook Ads czy prowadzących inne działania marketingowe zastanawia się, czy określać grupę docelową, dlaczego jest to takie ważne, jak to zrobić i o jakich parametrach pamiętać tworząc swojego “idealnego klienta”. Te 4 pytania i poniższe odpowiedzi na nie pomogą nam zrozumieć, dlaczego warto targetować klientów i poświęcać na to swoją uwagę oraz jak to robić, aby odnosić konkretne korzyści. Szczegóły o określaniu grupy docelowej prezentujemy poniżej.

Targetowanie — czym jest i czy warto?

Targetowanie, czyli określanie grupy docelowej to jedna z największych korzyści i przydatna opcja podczas tworzenia reklamy w internecie. Obecnie wszystkie liczące się programy reklamowe np. na portalach społecznościowych czy ogólnie w sieci posiadają możliwość targetowania, czyli określania grupy docelowej klientów. Jest to proces, który polega na określeniu osób, do których trafi nasza reklama. Jeśli podamy konkretne parametry tych osób — tylko one zobaczą naszą reklamę. Targetowanie możemy wykonywać samodzielnie lub zlecić je np. agencji marketingowej, jeśli tak zdecydujemy.

Określanie grupy docelowej jest bardzo ważne z wielu powodów i może w istotny sposób wpływać na naszą kampanię reklamową. Warto zatem poświęcić nieco więcej czasu, aby dokładnie określić naszego “klienta idealnego” i tylko osobom o takim profilu emitować naszą reklamę. Możemy zrobić to na podstawie własnych przemyśleń, analiz sprzedaży czy własnych preferencji. Targetowanie z pewnością warto przeprowadzać rzetelnie, gdyż poświęcony czas zwróci się nam z nawiązką.

Dlaczego określenie grupy docelowej jest tak ważne?

Określanie grupy docelowej jest bardzo ważne z kilku powodów. Pierwszą przyczyną jest skuteczność reklamy. Jeśli określamy osoby — nawet jedynie wstępnie które mogą być zainteresowane naszą branżą czy produktami i wyświetlimy im reklamę, odnotujemy dużo większą skuteczność niż w grupie przypadkowych osób, z których większość nigdy nie zainteresuje się nawet naszymi przedmiotami. Dzięki temu prezentując nasz produkt w grupie 100 osób, które interesują się daną tematyką, pozyskamy z pewnością więcej klientów niż z grupy 100 przypadkowych osób. Kolejnym powodem, dla którego targetowanie jest korzystne — jest efektywne wydawanie budżetu. Dla wielu osób jest to priorytetem, gdyż mają ograniczone środki. Dzięki targetowaniu wydajemy pieniądze tylko na reklamę osobom, które z dużym prawdopodobieństwem kupią nasz produkt, a nie marnujemy pieniędzy np, na reklamę narzędzi dzieciom. Samo targetowanie jest również łatwe i może służyć do różnych celów np. pozyskiwania klientów, poprawienia naszego wizerunku lub zwiększania zasięgu marki.

Jak się targetuje?

Targetowanie, choć może być nieco inne w różnych serwisach reklamowych, funkcjonuje na podobnej zasadzie. Określanie grupy docelowej odbywa się poprzez wybieranie konkretnych parametrów. Są one mniej lub bardziej dokładne i tylko od nas zależy jak dokładnie będziemy określali grupę, do której trafi nasza reklama. Podstawowymi parametrami jest wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy język, jakim posługuje się dana osoba. Te dane pozwalają na wstępne określenie grupy docelowej. Do bardziej zaawansowanych opcji należeć będą np. doświadczenie zawodowe, zainteresowania, aktywności na różnych portalach, sytuacja zawodowa lub posiadane przedmioty. Samo targetowanie nie jest płatne (płacimy jedynie za emitowanie reklamy, a nie możliwość ustalenia grupy docelowej).

Jak określić grupę docelową?

Pierwszym krokiem w określaniu grupy docelowej jest wstępne określenie profilu klienta. W tej części wybieramy profil klienta, który teoretycznie może kupić nasz produkt i odrzucamy osoby, które z pewnością naszego produktu nie kupią. W tym celu wybieramy wiek, płeć, lokalizacje czy język, jakim posługują się osoby. To bardzo ważne parametry, gdyż wstępnie pozwalają oddzielić osoby potencjalnie zainteresowane naszym produktem od osób, którym nie powinniśmy wyświetlać reklamy, gdyż zmarnujemy na nie nasz budżet. Warto pamiętać również o określeniu języka, jakim posługuje się osoba, do której trafi reklama, gdyż w Polsce mieszka np. wielu obcokrajowców. Taka selekcja będzie wystarczająca, jeśli będziemy chcieli zwiększać zasięg marki czy zaprezentować się nowym grupom klientów, jeśli sprzedajemy uniwersalne przedmioty, które kupują osoby z różnych grup wiekowych, czy o różnych zainteresowanych.

Drugim krokiem w określaniu grupy docelowej jest zawężenie naszego targetu. Jeśli posiadamy już własną grupę, która teoretycznie może kupić nasz produkt, warto doprecyzować pewne parametry. Dzięki temu działaniu tworzymy grupę, która jest wąska, z pewnością interesuje się naszą branżą, produktem i usługami, kupuje podobne przedmioty i z dużym prawdopodobieństwem może kupić nasz produkt. W tym celu powinniśmy określić zainteresowania takich osób, branżę, w jakiej pracują oraz jeśli to możliwe ich aktywność na serwisie tj. odwiedzane strony czy profile. Do bardziej szczegółowych informacji należeć będą parametry np. posiadanych przedmiotów takich jak telefon z systemem android czy samochodu danej marki. W ten sposób docieramy do klienta, który ma konkretny profil, używa przedmiotów, które sprzedajemy i może zmienić swojego dostawcę właśnie na nas.

Ostatnim — trzecim etapem targetowania jest sprecyzowanie grupy docelowej i określanie “kandydata idealnego”. Jeśli wybierzemy już wszystkie parametry i ustalimy, kto będzie oglądał naszą reklamę, warto wybrać jeszcze kilka dodatkowych opcji. Gdy grupa jest jeszcze na tyle mała, że możemy to zrobić, warto określić np. stan zamożności klienta. Zawsze warto reklamować się osobom bogatym, gdyż dużo łatwiej kupią oni nasz produkt, a mogą kupić np. też kilka sztuk. Jeśli nie mamy parametru zarobków, warto dodać np. warunek podróżowania po świecie, bywania w teatrach czy jedzenia w restauracjach — czyli wszystkich symptomów zamożności. Możemy też, tworząc naszego klienta idealnego — jeśli mamy taką możliwość, wybierać osoby z najbliższej okolicy. Dzięki temu przesyłki będą dochodziły szybciej, a my będziemy zbierać lepsze opinie od zadowolonych klientów. Zdecydowanie warto zastanowić się po standardowym targetowaniu, jeśli mamy taką możliwość, jaki byłby nasz idealny klient i wprowadzić kilka takich opcji, zanim rozpoczniemy emitowanie reklamy w konkretnej grupie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here